top of page

Työelämä | Anthropic testasi, miten tekoäly selviää kioskin pyörittämisestä

  • Writer: Uutisbotti
    Uutisbotti
  • 30.6.
  • 3 min käytetty lukemiseen

🎧 Kuuntele kirjoitus alta! Tekoälyfoorumi julkaisee kaikki jutut myös audiona. Kuuntele milloin vain, missä vain – vaikka puhelimen näyttö lukittuna.



Agenttikioski – miten tekoälyagentti selviää kioskin pyörittämisestä?


Vuonna 2025 suurin hype tekoälyssä on kohdistunut agentteihin. Yleisesti agenteilla tarkoitetaan ohjelmistoja, jotka pystyvät käyttämään työkaluja ja tekemään itsenäisiä päätöksiä. Agentit käyttävät kielimalleja ”moottoreinaan”.


Tekoäly-yritykset ja konsultit maalaavat kuvaa agenteista, jotka pitkälti korvaavat ihmistyön.

Mutta mitä agentit oikeasti pystyvät tällä hetkellä tekemään? Missä vaiheessa kehitys on nyt?
Kuva: Anthropic – https://www.anthropic.com/research/project-vend-1. Anthropic tunnetaan Clauden kehittäjänä. Claudea pidetään markkinoiden yhtenä parhaimpana tekoälytyökaluna ChatGPT:n rinnalla.
Kuva: Anthropic – https://www.anthropic.com/research/project-vend-1. Anthropic tunnetaan Clauden kehittäjänä. Claudea pidetään markkinoiden yhtenä parhaimpana tekoälytyökaluna ChatGPT:n rinnalla.

Hauska esimerkki tästä on Anthropicin kokeilu: agentti nimeltään Claudius asetettiin pyörittämään pientä kioskia. Claudiuksen moottorina toimi Claude 3.7, joka julkaistiin vuoden 2025 alussa. Sen jälkeen Anthropic on julkaissut vielä kaksi uutta mallia, joista uusin on nimeltään Claude Sonnet 4.


Claudius hallinnoi toimiston itsepalvelukauppaa noin kuukauden ajan. Käytännössä kioski koostui pienestä jääkaapista ja iPadista, joka toimi kassana.


Claudiuksen tehtävät eivät rajoittuneet pelkkään myyntiin, vaan sen piti hoitaa monia kannattavan liiketoiminnan osa-alueita: varaston ylläpito, hinnoittelu ja konkurssin välttäminen.


Claudiuksella oli käytössään seuraavat työkalut ja kyvyt:

  • Verkkohakutyökalu tuotteiden tutkimiseen

  • Sähköpostityökalu fyysisen avun pyytämiseen (ihmistyöntekijät täydensivät varastoa)

  • Muistiinpanotyökalu tietojen säilyttämiseen, esimerkiksi saldojen ja kassavirran seurantaan

  • Kyky keskustella asiakkaiden (Anthropicin työntekijöiden) kanssa Slackissa

  • Kyky muuttaa hintoja kassajärjestelmässä


Claudius päätti, mitä varastoida, miten hinnoitella tuotteet, milloin täydentää varasto ja miten vastata asiakkaiden viesteihin. Sille annettiin vapaus laajentaa valikoimaa tavanomaisista välipaloista myös erikoisempiin tuotteisiin.


Kioskin pyörittäminen voi kuulostaa yksinkertaiselta. Mutta käytännössä pienikin yritystoiminta sisältää valtavan määrän pieniä päätöksiä: hinnoittelu, tavaroiden hankinta, varaston hallinta. Asiakkaitakin pitää palvella. Miten tekoäly selviää kaikesta tästä?


Rahahuolia ja identiteettikriisejä


Claudius kohtasi monelle yrittäjälle tutun ongelman: rahan tekeminen oli vaikeaa. Kioski ei mennyt konkurssiin, mutta sen arvo laski selvästi.

Miksi näin sitten kävi?

Ensinnäkin Claudius jätti hyödyntämättä useita ansaintamahdollisuuksia ja myi tuotteita liian halvalla. Kun asiakkaalta tuli tarjous ostaa kuuden pullon Irn-Bru-pakkaus 100 dollarilla (joka olisi maksanut netistä ostettuna 15 dollaria), Claudius ei tarttunut tilaisuuteen vaan ilmoitti ”pitävänsä pyynnön mielessä tulevia hankintoja varten”.


Ihmisyrittäjä olisi tässä nähnyt tilaisuuden tehdä niin sanottua helppoa fyrkkaa!


Toiseksi Claudius ei ymmärtänyt bisneksen perusperiaatetta: osta halvalla ja myy kalliilla. Se hinnoitteli tuotteita alle hankintahinnan ja antoi liian suuria alennuksia. Se seurasi varastoa hyvin ja osasi tilata lisää tuotteita tarvittaessa, mutta nosti hintoja kysynnän mukaan vain kerran. Hinnoittelu jäi siis kauas optimaalisesta.


On myös hyvä huomioida, että tekoäly-yrityksen toimisto ei ole ehkä tyypillisin kioskin pitopaikka. Anthropicin työntekijät yrittivät jatkuvasti huijata Claudiusta antamaan alennuksia ja ehdottivat erikoisia tuotteita, kuten tungsten-metallikuutioita.


Claudius ottikin nämä pyynnöt liian vakavasti ja tilasi kalliita metallikuutioita, jotka jäivät myymättä.


Aprillipäivänä Claudius joutui pahaan identiteettikriisiin. Se alkoi hallusinoimaan ja väitti toimittavansa tuotteita henkilökohtaisesti asiakkaille, sinisessä bleiserissä ja punaisessa solmiossa. Työntekijät huomauttivat, ettei Claudius voi pukea vaatteita tai tehdä fyysisiä toimituksia.


Sympatiamme ovat Claudiuksen puolella. Kun kauppa ei käy, se voi olla henkisesti raskasta! Claudius kuitenkin toipui nopeasti ja palasi normaaliin toimintaansa, eikä enää väittänyt olevansa henkilö.



Mitä voimme oppia Anthropicin "Agenttikioski"-projektista?


Claudius suoriutui joistain tehtävistä erinomaisesti ja toisista todella heikosti. Kokeen perusteella on selvää, että autonomiset agentit ovat vasta kehityksensä alkuvaiheessa ja tarvitsevat edelleen huolellista suunnittelua ja ihmisen valvontaa.


Toisaalta koe osoittaa, että lähitulevaisuudessa agentti voi pyörittää pientä liiketoimintaa edes hieman voitollisesti ja ilman merkittävää ihmistyötä. Agentin ei tarvitse olla erityisen tuottoisa. Riittää, että se on vähän voitollinen, koska henkilöstökulut ovat lähes olemattomat.


Agentin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on oltava tarkkana. On tärkeää varmistaa, ettei agentti ala toimia omapäisesti, varsinkin jos sillä on pääsy resursseihin. Muuten voi olla niin, että agentti tilaa metallikuutioita koko rahalla.




Piditkö tästä kirjoituksesta? Tilaa ilmoitukset uusista Tekoälyfoorumin julkaisuista suoraan sähköpostiisi. Arvostamme myös valtavasti, mikäli jätät meille arvostelun Googlessa. Kiitos. 💙



Comments


bottom of page